Česky English
Facebook Email

Elektromobily a spotřeba elektrické energie

Zpráva z tisku:

Rakousko má hezký sen o elektromobilitě, ale odkud vezme potřebnou elektřinu?, táže se v komentáři, který zveřejnil list Die Pressse, profesor Gero Vogl, ředitel berlínského Helmholtzova centra pro materiály a energii. Odpověď je podle něj jasná. Rakousko může pokrýt dodatečnou spotřebu z vlastních zdrojů jenom částečně. Podstatnou část bude muset dovážet, včetně elektřiny pocházející z jádra nebo z uhlí, mimo jiné z Česka. "Z hlediska světového klimatu je úplně jedno, zda skleníkové plyny vznikají ve Vídni nebo v Linci, či zda v Mělníku nebo Chvaleticích," podotýká autor obsáhlého materiálu, který analyzuje možnosti rakouské elektroenergetiky.

http://diepresse.com/home/meinung/gastkommentar/5272960/Gastkommentar_Der-schoene-Traum-von-der-Elektromobilitaet?from=suche.intern.portal#

Velmi zajímavá zpráva! Z několika důvodů. Tím prvním důvodem je, že zde rakouskou energetiku tak trochu kritizuje berlínský profesor. A přitom to bylo Německo, kdo byl letos v lednu velice blízko blackoutu. A to bez elektromobilů…

Druhou zajímavostí je to, že struktura rakouské energetiky nedává do budoucna příliš optimismu. Téměř 70 % elektrické energie vyrobené pomocí vody je vzhledem k postupujícím klimatickým změnám do budoucna velmi nejistý objem. Ubývají ledovce, ubývá spodní voda…

Vyplývá z toho, že když bude chtít Rakousko masivně nasadit elektromobily, musí posílit svoji zdrojovou základnu elektrické energie. Čím? Asi plynem. Uhlí nepřipadá v úvahu, jádro, to je u našich jižních sousedů neslušné slovo a obnovitelné zdroje? Uvidíme.

Pokud neposílí, budou dovážet. A zde je zajímavá paralela s Německem. V jednom scénáři budoucího vývoje počítá Německo s masivními dovozy. Četl jsem zmínku až o 160 TWh ročně. To je výkon deseti Temelínů v nejlepší kondici.

A teď se vraťme k nám domů. Máme my dost energie, abychom „krmili“ statisíce až miliony elektromobilů? Zatím ano. Zatím vyvážíme. To se ale výrazně změní kolem roku 2035, kdy odstavíme některé uhelné elektrárny a velmi pravděpodobně i první čtyři bloky jaderné elektrárny Dukovany. Tam se snad dočkáme náhrady, ale pouze náhrady. Nikoliv navýšení instalovaného výkonu.

Spotřeba elektrické energie pro elektromobily se dá odhadnout. Může to být v budoucnu celoroční výkon prvních dvou bloků Temelína. Tedy 15 až 16 TWh.

Co z toho vyplývá? Že nebudeme schopni krmit rakouské elektromobily a to ani naší uhelnou energetikou. Nebudeme pravděpodobně schopni ani posílat nějaký výkon směrem do Německa…

To by nás ale nemělo mrzet. Ať bude Evropská unie jakkoliv integrovaná, musíme stále myslet na to, že energetická soběstačnost je naše zodpovědnost. Když Vám jde o energetickou bezpečnost státu, nemůžete se spoléhat na to, že máte smlouvu a že Vám někdo tu energii dodá.

A pokud budeme chtít „krmit“ řádově milion elektromobilů, budeme muset čím. Stále doufám, že bude platit státní energetická koncepce v tom, že bychom měli kolem roku 2040 mít výrazně méně uhelné energie, že posíláme jádro (tedy ETE3,4) a že tak naši energetiku „vyčistíme“.

Abychom jako příští majitelé elektromobilů nemuseli říkat, že to naše krásné tiché auto „má výfuk v Prunéřově“.

Jiří Tyc

Vložit komentář







© 2024 JIHOČEŠTÍ TAŤKOVÉ